دکتر محمد تقی رضائی

جراحی اسلیو معده بهتر است یا جراحی های بای پس معده؟

جراحی اسلیو معده بهتر است یا جراحی های بای پس معده؟ شایعات پیرامون دو جراحی مهم چاقی ( مقایسه و تفاوت های اسلیو و بایپس معده )

مقایسه اسلیو و بای پس معده - دکتر رضائی
اسلیو معده بهتر است یا جراحی های بای پس معده؟

بسیاری از افراد چاق برای درمان چاقی مفرط خود انواع رژیم ها و برنامه های ورزشی سخت را امتحان می کنند اما به نتیجه ی مطلوبی نمی رسند. تنها راه حل این افراد جراحی است.

امروزه روش های جراحی متنوعی برای کاهش وزن افراد چاق وجود دارد که دو روش نسبت به سایرین پرطرفدار تر و شناخته شده تر هستند: جراحی اسلیو معده و جراحی بای پس معده.

در اینجا می خواهیم به این نتیجه برسیم که به طور کلی جراحی اسلیو معده بهتر است یا جراحی های بای پس معده.

جراحی اسلیو معده

در عمل جراحی اسلیو معده، حجم معده تا 85 درصد کاهش می یابد و مصرف غذا به صورت چشم گیری کم خواهد شد. هم چنین در افرادی که جراحی اسلیو معده را انجام داده اند ترشح هورمون گرسنگی (گرلین) کاهش می یابد.

جراحی های بای پس معده

جراحی های بای پس معده شامل دو مرحله است:

در مرحله ی اول، معده به دو قسمت تقسیم می شود که قسمت بالایی (کیسه) کوچک تر استو حدود 28 گرم غذا را می تواند در خود جای دهد.

در مرحله ی دوم قسمتی از روده ی باریک به قسمت کوچک تر معده متصل می شود. بنابراین غذایی که خورده می شود، از کیسه به روده ی کوچک رفته و بدن کالری کمتری جذب می کند.

در جراحی های بای پس معده هم هورمون گرلین کاهش پیدا می کند.

 

حال با شناختن اسلیو معده و بای پس معده، کدام یک از آن ها عمل بهتری است؟

تفاوت جراحی های بای پس معده و اسلیو معده

این که کدام جراحی برای بیمار جواب می دهد برای افراد مختلف متفاوت است. برای انتخاب بهترین جراحی نظر پزشکان مربوطه الزامی است.

در جراحی اسلیو معده بیماران تا 12 ماه به طور میانگین 60 درصد از وزن اضافی خود را از دست می دهند.

در جراحی های بای پس معده بیماران در طی 12 تا 18 ماه، بسته به نوع عمل بای پس به طور میانگین 60 تا 90 درصد از وزن اضافی خود را از دست می دهند.

 

اسلیو معده بهتر است یا بای پس معده؟

نتایج به دست آمده از افرادی که این دو جراحی را انجام داده اند نشان می دهد که هر دو نتایج رضایت بخشی را به دنبال داشته اند. اما  کدام بهتر است؟ باید بگوییم که هیچ جراحی برتری نسبت به جراحی دیگر ندارد بلکه جراحی مناسب براساس افراد انتخاب می شود و برای هر فرد متفاوت است. اما اگر به صورت کلی بخواهیم یک روش استاندارد طلایی در بین جراحی ها ذکر کنیم آن جراحی بای پس کلاسیک معده است.

 

تفاوت های موجود در جراحی اسلیو معده و جراحی های بای پس معده

_ در اسلیو معده، 85 درصد از معده از بدن خارج می شود و دور انداخته می شود اما در جراحی های بای پس معده، معده به دو قسمت تقسیم می شود و قسمت بزرگ تر سر جای خود باقی می ماند.

_ جراحی اسلیو معده عمل فیزیولوژیک تری است؛ به این معنی که روده ها دست کاری نمی شوند. ولی در جراحی های بای معده به خاطر رسیدن به نتایج مطلوب تر و کاهش وزن بیشتر روده ها دست کاری می شوند و حدود یک سوم از روده ها از دور خارج می شوند و مواد غذایی از آن ها عبور نمی کند.

_ اسلیو معده قابلیت اندوسکوپی بعد از عمل را دارد اما اندوسکوپی در بای پس معده تکنیک خاصی دارد که توسط افراد محدودی قابل انجام است و به راحتی اسلیو معده قابل انجام نیست.

_ زمان بیهوشی در جراحی های بای پس معده اندکی بیشتر از اسلیو معده است ولی این زمان در هر دو عمل جراحی توسط افراد متبحر در کمتر از یک ساعت قابل انجام است.

سعی کنید در انتخاب جراح خود دقت فرمایید که حتما دارای مدرک رسمی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و عضو انجمن جراحی چاقی ifso  باشد.

برای دریافت مشاوره تخصصی درباره جراحی کاهش وزن و رزرو نوبت توسط پزشک جراح فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک و عضو انجمن جراحی چاقی ، دکتر محمدتقی رضائی کافیست با شماره تلفن 09301007233 تماس حاصل فرمایید.

برای مشاهده تصاویر و فیلم های واقعی اعمال جراحی چاقی به صفحه اینستاگرام دکتر محمدتقی رضائی مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *