دکتر محمد تقی رضائی

آیا من کاندید مناسبی برای جراحی های چاقی هستم؟

چه کسانی کاندید جراحی های کاهش وزن هستند؟

نتایج تحقیقات ثابت کرده است که جراحی باریاتریک ( یک از درمان های چاقی که معمولا بصورت جراحی بسته و کم تهاجمی یا لاپاراسکوپیک انجام می شود، در این جراحی ها از طریق فرآیندهایی حجم معده کاهش داده می شود )میتواند گامی مهم بسوی زندگی سالم تر باشد. محققان اثبات کرده اند که جراحی کاهش وزن می تواند مشکلاتی از قبیل بیماری های قلب و عروقی چون فشار خون بالا، کلسترول خون بالا ، دیابت نوع 2 ، قطع تنفس هنگام خواب ناشی از اضافه وزن و … را به طور کامل درمان کند یا حداقل بهبود بخشد.

اگر شما از اضافه وزن بالا رنج می برید و تلاش هایتان برای کاهش وزن از طریق ورزش یا مراجعه به متخصص تغذیه برای رسیدن به وزنی سالم و ایده ال نتیجه نداده است. شاید جراحی کاهش وزن بتواند برای شما مفید واقع شود. در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین ملاک و شاخص برای مشخص کردن میزان چاقی هر فرد شاخص توده بدنی یا BMI می باشد. مقدار شاخص توده بدنی به شما در پاسخ به سوال این که آیا من کاندید مناسب جراحی کاهش وزن هستم؟ کمک خواهد کرد. اما فراموش نشود که این مقدار دلیلی بر قطعیت سودمندی یا عدم سودمندی جراحی برای شما نیست و هیچ چیز نمی تواند جای معاینه فیزیکی و تشخیص طبی پزشک فوق تخصص جراحی چاقی و متابولیک را بگیرد.

(محاسبه شاخص توده بدنی)

 

افراد مناسب جهت انجام جراحی لاغری (باریاتریک)

بطور کلی دو گروه از افراد کاندید مناسبی برای انجام جراحی های باریاتریک یا چاقی محسوب می شوند.

گروه اول افرادی هستند شاخص توده بدنی BMI برابر 35 یا بالاتر دارند اما حداقل به یک مورد از مشکلات زیر :

  1. فشار خون بالا
  2. دیابت
  3. رفلاکس معده کنترل نشده یا GERD
  4. آپنه انسدادی خواب ( تنفس دشوار هنگام خواب )
  5. بیماری های قلب و عروق
  6. کلسترول بالا و … مبتلا هستند.

این به این معناست که اگر BMI شما در محدوده 35 تا 40 باشد و در عین حال شما از مشکلاتی نظیر دیابت نوع 2 ، فشارخون بالا، آپنه انسدادی خواب، آرتروز و مشکلات مفصلی و … رنج می برید؛ انجام جراحی چاقی می تواند برای شما سودمند باشد و مشکلات بالا را برطرف کند.

گروه دوم افراد کاندید جراحی چاقی، افرادی با شاخص توده بدنی 40 یا بالاتر هستند، این افراد معمولا ویژگی های زیر را دارا می باشند:

  1. بیش از 45 کیلوگرم اضافه وزن
  2. مبتلا یا در معرض خطر جدی بیماری های قلب و عروق، دیابت
  3. در خطر مرگ ناگهانی زودرس
  4. مشکلات جدی فیزیکی حرکتی ناشی از وزن بالا نظیر درد کمر و مفاصل
  5. داشتن حداقل هجده سال سن

بطور کلی میتوان گفت که اگر شما بیش از 45 کیلوگرم اضافه وزن داشته باشید و تمامی راه های اولیه درمان چاقی نظیر ورزش، رژیم تغذیه، دارو درمانی در شما موثر واقع نشود؛ شما کاندید عمل چاقی محسوب می شوید و انجام جراحی برای شما اندیکاسیون داشته و سودمند و حیاتی محسوب می شود.

 

 

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و عضو انجمن جراحی چاقی ifso

با وجود اینکه امروزه گایدلاین ها و ابزار های بسیاری در دسترس است تا بفهیم آیا کاندید جراحی لاغری هستیم یا نه؟ اما نباید فراموش کرد که تنها جراح فوق تخصص چاقی است که می تواند با بررسی تاریخچه بیماری، وزن و قد، معاینه فیزیکی و … در مورد ضرورت انجام عمل چاقی تصمیم بگیرد و تنها وی می تواند نوع جراحی چاقی مناسب شما را تعیین کند.

سعی کنید در انتخاب جراح خود دقت فرمایید که حتما دارای مدرک رسمی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و عضو انجمن جراحی چاقی ifso  باشد.

برای دریافت مشاوره تخصصی درباره جراحی کاهش وزن و رزرو نوبت توسط پزشک جراح فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک و عضو انجمن جراحی چاقی ، دکتر محمدتقی رضائی کافیست با شماره تلفن 09301007233 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *