دکتر محمد تقی رضائی

کدام جراحی چاقی مناسب من است؟

بیماری که برای جراحی چاقی به پزشک مراجعه می کند باید قبل از عمل در هر زمینه ای بررسی های لازم را انجام دهد. همه ی افراد کاندیدای مناسبی برای جراحی چاقی نیستند از جمله افرادی که مشکل ریوی و قلبی دارند، افراد مبتلا به مواد مخدر و الکل و همچنین بیمارانی که دچار افسردگی شدید و غیر قابل کنترل یا مبتلا به روان پریشی و سایکوز هستند.

بنابراین قبل از جراحی باید همه چیز بررسی و مشکلات اولیه رفع شود. بیماران باید مشاوره های لازم را با جراح خود انجام دهند تا جراحی چاقی مناسبی برای آن ها مشخص شود.امکان دارد این مشاوره ها تا یک ماه هم طول بکشد و بعد بیمار عمل شود.

در جراحی های چاقی روش های مختلفی از جمله اسلیو معده، بای پس کلاسیک، بای پس مینی، باندینگ معده، بالون، پلیکیشن و … وجود دارد. در واقع هر یک از این روش ها مزایا و معایب خود را دارند و برای گروه خاصی از افراد توصیه می شود.

 

کدام عمل چاقی برای شما مناسب تر است؟

نوع عمل جراحی چاقی را نمی توان فقط براساس BMI انتخاب کرد. این موضوع به فاکتورهای متعددی از جمله نوع تغذیه، شرح حال کامل فرد، آزمایشات کامل، یافته های اندوسکوپی و بیماری های همراه بستگی دارد. برای مثال افراد دارای ریفلاکس معده نباید جراحی اسلیو انجام دهند یا افرادی که سابقه ی سرطان فامیلیال معده دارند نباید جراحی بای پس انجام دهند.

کدام جراحی چاقی مناسب من است؟
مقایسه جراحی بای پس و اسلیو و حلقه معده – انواع مختلف جراحی های چاقی | دکتر محمدتقی رضائی ، فلوشیپ جراحی چاقی و متابولیک و لاپاراسکوپی پیشرفته

در ادامه به کاندیدای چند جراحی خاص اشاره می کنیم:

کاندیدای جراحی های بای پس معده

این روش در بیماران با BMI بالای 40 که در رده ی چاقی درجه سه هستند، آخرین و قطعی ترین روش درمانی محسوب می شود. در واقع این دسته از بیماران بار ها رژیم های غذایی مختلفی را تجربه کرده اند ولی متاسفانه قادر به کاهش وزن در حد وزن ایده آل خود نشده اند و پس از پایان دوره ی رژیم درمانی به وزن به مراتب بیشتر از وزن اولیه ی خود باز گشته اند.

جراحی ساسی بای پس و کاندیدای آن:

این روش دو مرحله دارد. مرحله ی اول آن مانند اسلیو معده است. در مرحله ی دوم روده به آن قسمت اسلیو شده پیوند زده می شود و از فاصله ی حدود 200 سانتی متری از انتهای روده ی باریک این پیوند انجام می شود‌. این جراحی مناسب افراد دیابتی است اما تجربه نشان داده است که ساسی بای پس منجر به عوارض سنگینی برای افراد می شود.

جراحی ساسج بای پس و کاندیدای آن:

این جراحی جدید توسط جراحان ایرانی به دنیا معرفی شده و در حال انجام است و مقاله ی تحقیقاتی آن توسط دکتر محمد تقی رضایی برای اولین بار در دنیا معرفی شده است.

این جراحی از اعمال ترکیبی ( محدود کننده و سوء جذبی ) است. نتایج موجود در مطالعات جراحان ایرانی نشان می دهد که این جراحی می تواند مناسب افراد دیابتی باشد. این جراحی در عین حال مزیت هردو جراحی اسلیو معده و بای پس معده را دارد در واقع پس از این جراحی قابلیت اندوسکوپی وجود دارد و کاهش وزن حاصل از آن طبق تجربیات جراحان ایرانی از اسلیو معده بیشتر است.

چه افرادی کاندیدای بالون معده هستند؟

_ بیماران بسیار چاق که دچار عوارض چاقی مانند تنگی نفس حین خواب، بیماری قند و افزایش فشارخون شده اند.

_ بیماران چاقی که مجبور به انجام جراحی هایی مثل عمل قلب، استخوان و … هستند.

_ بیماران درجه یک چاق که نگران ابتلا به عوارض چاقی هستند ولی با رژیم و دارو وزنشان کم نشده است.

_ افرادی که BMI بیشتر از 30 و 35 دارند.

_ افراد چاقی که جراحی را قبول نمی کنند.

_ بیمارانی که فوق العاده چاق (BMI بالای 50) هستند و باید قبل از عمل با گذاشتن بالون، خطرات بیهوشی و عمل را در آن کم کرد.

چه کسانی کاندیدای حلقه ی معده (باندینگ) هستند؟

این روش برای چاقی مفرط درجه دو که شامل بیماران با BMI بالای 35 یا 40 هستند، بسیار مناسب است و در صورت نیاز می تواند برای همیشه در بدن باقی بماند اما این روش مناسب کسانی که میل زیادی به شیرینی دارند، نیست و بای پس توصیه می شود.

باید متذکر شد این عمل امروزه به دلیل عوارضی که داشته کم تر مورد توجه است و کم تر استفاده می شود و خط اول جراحی محسوب نمی شود.

کاندیدای جراحی پلیسه معده

پلیسه معده روش نوین در جراحی چاقی است که برای اولین بار توسط جراح ایرانی به دنیا معرفی شده است. البته این روش هنوز تایید نشده است و نتایج بلند مدت آن هنوز مشخص نیست. ادعا می شود این روش در بیمارانی که حدود 35 تا 40 کیلوگرم اضافه وزن دارند و برای خانم هایی که در آینده تصمیم به بارداری دارند، روش ایده آلی است و تکنیک مناسبی برای بیماران محسوب می شود که تمایل کمتری به مراجعات مکرر دارند.

رتبه برتر بورد تخصصی جراحی عمومی ، فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک عضو انجمن جهانی جراحی چاقی
دکتر محمد تقی رضائی فلوشیپ لاپاراسکوپی و جراحی چاقی

 

سعی کنید در انتخاب جراح خود دقت فرمایید که حتما دارای مدرک رسمی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و عضو انجمن جراحی چاقی ifso  باشد.

برای دریافت مشاوره تخصصی درباره جراحی کاهش وزن و رزرو نوبت توسط پزشک جراح فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک و عضو انجمن جراحی چاقی ، دکتر محمدتقی رضائی کافیست با شماره تلفن 09301007233 تماس حاصل فرمایید.

برای مشاهده تصاویر و فیلم های واقعی اعمال جراحی چاقی به صفحه اینستاگرام دکتر محمدتقی رضائی مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *