دکتر محمد تقی رضائی

جراحی بای پس کلاسیک معده

این روش ترکیبی از اعمال محدود کننده و سوء جذبی می باشد به بیان دیگر در این روش دو هدف مدنظر است، هدف اول اینکه فرد غذای کمتری میل کند و هدف دوم اینکه مواد غذایی کمتر جذب شود.

در این روش دو عمل جراحی یک جا روی بیمار انجام می شود. ابتدا معده را با دوختن به 2 ناحیه تقسیم می کنند. قسمت کوچک تر که معمولا ظرفیت آن حدود 5 تا 10 درصد کل معده را دارد، مسئولیت نگهداری غذا را به عهده می گیرد)حدود 28 گرم غذا را می تواند در خود جای دهد( . در این روش هیچ قسمتی از معده خارج نمی شود بلکه قسمت بزرگ تر همچنان به ترشح آنزیم می پردازد ولی غذا وارد این قسمت نمی شود. سپس یک قسمت از روده ی کوچک را به معده ی کوچک تر متصل می کنند و قسمتی از روده که نقش مهمتری در جذب دارد از مسیر خارج می شود.

افرادی که این جراحی را انجام داده اند بسیار سریع تر از قبل احساس پرشدن معده و سیری خواهند داشت. بیماران در این روش، حدودا 70 تا 80 درصد اضافه وزن خود را از دست می دهند و به وزن ایده آل خود بر می گردند.

چه کسانی کاندیدای جراحی بای پس کلاسیک معده هستند؟

این روش در بیماران با BMI بالای 40 که رده ی چاقی مفرط هستند، آخرین و قطعی ترین روش است، همچنین در افراد دیابتی با BMI بالای 35 هم روش مناسبی است. در بیماران دیابتی عمل بای پس کلاسیک معده حدود 80 تا 90 درصد بهبودی ایجاد می کند و مرگ و میر را کاهش می دهد.

چطور برای عمل بای پس کلاسیک معده آماده شویم؟

اگر شما کاندید مناسبی برای جراحی بای پس معده باشید، تیم پزشکی دستورالعمل هایی برای انجام عمل به شما خواهد داد. ممکن است لازم باشد آزمایشاتی قبل از جراحی انجام دهید و در مورد مصرف غذاها و نوشیدنی ها و داروهایی محدودیت هایی داشته باشید.

جراح چاقی تهران
جراحی بای پس کلاسیک معده، جراح فلوشیپ چاقی و متابولیک و جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته، دکتر محمدتقی رضائی ، تهران ، ایران

اقدامات مناسب بعد از جراحی بای پس کلاسیک معده:

بعد از جراحی بای پس کلاسیک معده یک تا دو روز نباید هیچ غذایی مصرف شود تا معده و سیستم گوارش بهبود یابد. بعد از آن افراد یک رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنند. این رژیم غذایی با مایعات شروع شده و پس از آن غذاهای نرم مصرف می شود و به تدریج فرد خوردن غذاهای معمول را شروع می کند. این رژیم تقریبا 10 روز به طول می انجامد.

مزایای جراحی بای پس کلاسیک معده:

_ میزان غذای مصرفی فرد به دلیل کاهش اندازه ی معده کاهش می یابد.

_ دیابت نوع دو فرد بهبود می یابد یا حتی به صورت کامل از بین می رود.

_ سرعت کاهش وزن بسیار خوبی دارد به طوری که فرد می تواند حدودا 70 تا 80 درصد اضافه وزن خود را در طی 12 تا 18 ماه پس از جراحی از دست بدهد.

_ میزان کالری کمتری از مواد غذایی در روده جذب خواهد شد.

عوارض جراحی بای پس کلاسیک معده:

یکی از عوارض دراز مدت این عمل سوء جذب برخی ویتامین ها می باشد که با تجویز مکمل های ویتامینی رفع خواهد شد. ممکن است بیمار دچار درد بعد از مصرف غذا شود و به دنبال آن دچار اسهال شود که به آن سندرم دامپینگ می گویند. جهت پیشگیری از وقوع این سندرم در فاصله نیم ساعت قبل و بعد از مصرف غذا ، از مصرف مایعات پرهیز کنید. حالت تهوع، کم آبی بدن، سوء هاضمه، افت قند خون و خونریزی  از دیگر عوارض جراحی بای پس کلاسیک معده میتواند باشد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر و کسب مشاوره از پزشک متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و متابولیک و جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته با شماره ی 09301007233 تماس حاصل فرمایید.

 

فیلم نحوه انجام جراحی بای پس کلاسیک معده توسط دکتر محمدتقی رضائی ، جراح فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک ، عضو انجمن جهانی جراحان چاقی (ایفسو) تهران، ایران

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *