دکتر محمد تقی رضائی

جراحی مینی بای پس معده

یکی از روش های نسبتا جدید جراحی چاقی، جراحی مینی بای پس معده می باشد که روشی نسبتا کوتاه و آسان است که احتمال خطر در این روش کم و نتایج طولانی مدتی برای کاهش وزن در زمانی کوتاه دارد. جراحی مینی بای پس معده همانند بای پس کلاسیک به صورت لاپاراسکوپی انجام می شود.

در روش مینی بای پس، روده ی باریک قطع نمی شود، در این روش معده ی کوچک شده به 150 تا 200 سانتی متری روده ی باریک متصل می شود. جراحی بای پس مینی معده عوارض کمتری نسبت به جراحی بای پس کلاسیک معده دارد ولی احتمال ریفلاکس صفرا در این روش بیشتر است که در صورت آزار دهنده بودن باید به روش بای پس کلاسیک تبدیل شود.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای جراحی مینی بای پس معده هستند؟ 

بیمارانی که چاقی مفرط یعنی BMI بالای 40 دارند و یا بیماران دیابتی که BMI بالای 30 داشته باشند، کاندیدای خوبی برای این عمل هستند. انتظار می رود پس از عمل مینی بای پس، قند خون بیماران دیابتی به سرعت بهبود یابد یا به حد نرمال برسد.

جرای مینی بای پس معده | دکتر محمدتقی رضائی ، فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک
جرای مینی بای پس معده | دکتر محمدتقی رضائی ، فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک

مزایای جراحی مینی بای پس معده:

_ میزان کاهش وزن قابل توجهی در مقایسه با سایر اعمال جراحی چاقی دارد.

_ میزان عود کمتری نسبت به اسلیو و باند معده دارد.

_ برخلاف اسلیو معده برگشت پذیر است.

_ مینی بای پس معده نسبت به سایر روش ها ساده تر و ایمن تر است.

_ تاثیر زیادی در درمان فشار خون و دیابت دارد.

_ مدت زمان جراحی کوتاه است.

عوارض احتمالی جراحی مینی بای پس معده:

به مانند بقیه بای پس ها مواردی مانند کم خونی، رفلاکس صفراوی، خونریزی پس از عمل، سوء هاضمه و عفونت داخل شکم از عوارض این روش می باشد که برخی از این عوارض بسیار جزئی است و به راحتی قابل درمان است در حالی که برخی دیگر ممکن است جدی باشد. احتمال ایجاد عوارض مهم حدود 1 درصد می باشد.

از عوارض دیگر مینی بای پس معده می توان به کمبود برخی مواد معدنی مانند آهن، اسید فولیک، کلسیم و روی اشاره کرد همچنین ممکن است جذب برخی از پروتئین ها کاهش یابد. لازمه ی پیشگیری از این عوارض استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی برای مدت قابل توجهی پس از عمل است.

بهبودی بعد از عمل:

معمولا بیماران بعد از جراحی در صورت عدم وجود مشکلی خاص به 1 تا 2 روز بستری در بیمارستان و یک هفته هم استراحت در منزل احتیاج دارند و بعد از آن می توانند اعمال روزمره ی خود را از سر بگیرند. بیماران عمل شده در سال اول در بازه های یک هفته بعد عمل، یک ماه بعد عمل، سه ماه، نه ماه تا یکسال و از سال دوم باید سالانه تحت بررسی با آزمایش و سونوگرافی و معاینات سریال قرار بگیرند.

تغذیه ی بعد از عمل:

بیماران در هفته ی اول پس از عمل باید از رژیم مایعات صاف شده و در هفته ی دوم از مایعات میکس شده نظیر سوپ، فرنی و امثال آن استفاده کنند. از هفته ی سوم به بعد مصرف مواد غذایی نرم و سبک توصیه می شود.

بیمارانی که تحت جراحی مینی بای پس معده قرار گرفته اند باید تغذیه ای با حجم کم ولی به دفعات زیاد داشته باشند و از مواد غذایی که کربوهیدرات کمی دارند استفاده کنند.

در این نوع جراحی به مانند سایر انواع جراحی ها مصرف مایعات در فاصله نیم ساعت قبل و نیم ساعت بعد از صرف غذا توصیه نمی شود.

 

 

سعی کنید در انتخاب جراح خود دقت فرمایید که حتما دارای مدرک رسمی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و عضو انجمن جراحی چاقی ifso  باشد.

برای دریافت مشاوره تخصصی درباره جراحی کاهش وزن و رزرو نوبت توسط پزشک جراح فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک و عضو انجمن جراحی چاقی ، دکتر محمدتقی رضائی کافیست با شماره تلفن 09301007233 تماس حاصل فرمایید.

برای مشاهده تصاویر و فیلم های واقعی اعمال جراحی چاقی به صفحه اینستاگرام دکتر محمدتقی رضائی مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *