دکتر محمد تقی رضائی

انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های چاقی

 

جراحی های چاقی به 3 دسته تقسیم بندی می شوند:

اعمال محدود کننده

اعمال ترکیبی(محدود کننده + سوء جذبی)

اعمال سوء جذبی

شایان ذکر است که کلیه جراحی های چاقی به روش لاپاراسکوپی (جراحی کم تهاجمی ) یعنی با ایجاد چند برش کوچک بر روی شکم قابل انجام است.

 

اعمال جراحی محدود کننده:

در این جراحی ها فقط با محدود کردن ورود غذا به بدن باعث کاهش وزن می شوند. جراحی های اسلیو معده و حلقه ی معده از این دسته اند.

جراحی گاستریک بند یا حلقه معده:

در این جراحی یک حلقه ی قابل تنظیم سیلیکونی به دور معده اندکی پایین تر از محل اتصال مری به معده تعبیه می شود. این حلقه حجم قسمت فوقانی معده را کوچک می کند و با خوردن مقدار کمی از غذا معده پر خواهد شد. حلقه دارای پمپ قابل تنظیم است که در زیر پوست تعبیه می شود. پمپ توسط پزشک بر پایه مراجعات مکرر بیمار، براساس میزان کاهش وزن و میزان تحمل به خوردن غذا تنظیم می شود. امروزه این روش به دلیل وجود عوارض طرفداران کمتری از بین پزشکان و بیماران دارد به طوری که بسیاری از بیماران که قبلا تحت تعبیه باند قرار گرفته بودند، با جراحی مجدد باند را خارج کرده اند. در حال حاضر این جراحی فقط در موارد خاص قابل انجام است.

جراحی اسلیو معده:

در این عمل حدود 80 درصد از معده جدا می شود و از بدن خارج می شود.. امروزه در آمریکا رتبه اول جراحی های چاقی را به خود اختصاص داده است.

 

اعمال جراحی ترکیبی:

به جراحی هایی می گویند که علاوه بر محدود کردن ورود غذا، بر روی جذب در روده ها نیز موثر هستند به همین دلیل قدرت کاهش وزن بیشتری دارند و لاغری دراز مدت خواهد بود. جراحی های بای پس کلاسیک معده و بای پس مینی جزء این دسته قرار می گیرند.

بای پس کلاسیک معده:

در این روش هم حجم معده کاهش می یابد و هم حدود یک سوم روده از مسیر جذب خارج میشود. در واقع مسیر روده تغییر می کند بدون آن که از بدن خارج شود. این روش نسبت به روش های قبلی با کاهش وزن بیشتر و میزان عود کمتر همراه است.

جراحی بای پس مینی:

در این روش روده ی باریک قطع نمی شود بلکه معده کوچک شده و در 100 تا 150 سانتی متری روده ی بزرگ به یکدیگر می رسند. این روش جدید بای پس عوارض کمتری نسبت به روش قدیمی دارد. لازم به ذکر است این روش نسبت به روش های قبلی کاهش وزن بیشتری دارد.

نکته: علاوه بر دو روش ذکر شده، روش هایی همچون ساسی، سادی و ساسج و … نیز وجود دارد.

 

اعمال جراحی سوء جذبی:

به جراحی هایی می گویند که تنها بر سوء جذب مواد غذایی متمرکز است و محدودیت ورود غذا به معده مورد توجه نیست. جراحی های دئودنال سوئیچ یا بای پس روده و انحراف صفرا و لوزالمعده در این دسته قرار می گیرند.

 

جراحی بای پس روده:

در این روش تمام طول روده به جز 100 تا 150 سانتی متر انتهایی از دور جذب بدن خارج می شود. این روش در کاهش وزن بدن بسیار موثر است اما به علت سوء جذب بسیار شدید، مصرف دائمی حجم زیادی از مکمل ها الزامی است. اسهال یکی از عوارض شایع این عمل می باشد.

 

جراحی انحراف صفرا و لوزالمعده:

در این جراحی غذا و شیره ی پانکراس و صفرا در دو مسیر متفاوت عبور می کنند و در 100 سانتی متری روده ی باریک به یکدیگر می رسند. این روش در درمان چاقی بسیار موثر است اما به علت عوارض بالای آن در تعداد کمی از بیماران انجام می شود.

رتبه برتر بورد تخصصی جراحی عمومی ، فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک عضو انجمن جهانی جراحی چاقی
دکتر محمدتقی رضائی فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک ( عضو انجمن جهانی جراحی چاقی IFSO )

سعی کنید در انتخاب جراح خود دقت فرمایید که حتما دارای مدرک رسمی فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و عضو انجمن جراحی چاقی ifso  باشد.

برای دریافت مشاوره تخصصی درباره جراحی کاهش وزن و رزرو نوبت توسط پزشک جراح فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک و عضو انجمن جراحی چاقی ، دکتر محمدتقی رضائی کافیست با شماره تلفن 09301007233 تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *