دکتر محمد تقی رضائی

عمل جراحی اسلیو معده

 عمل های جراحی چاقی بر سه پایه استوار اند. یک سری محدود کننده دستگاه گوارش هستند و یک سری برای بدن سو جذب ایجاد می کنند و دسته  سوم ترکیبی از این دو نوع هستند.

عمل جراحی اسلیو معده از معروف ترین عمل های جراحی چاقی در بین افراد می باشد که جزء اعمال جراحی محدود کننده می باشند.

در این عمل حدود 80 درصد از حجم معده از بدن خارج می شود و معده به شکل موز یا آستین در می آید ( اسلیو در لغت انگلیسی به معنای آستین می باشد).

با کاهش حجم معده حجم ورود غذا به معده شما کاهش می یابد و شما زودتر احساس سیری می کنید.

این عمل برای کسانی مناسب است که تنها حجیم خوار اند و با این عمل معده حجم کمتری از مواد غ ذایی را در خود جا داده و در نتیجه باعث سیری زودرس در شما خواهد شد.

مزایای عمل جراحی اسلیو:

این عمل جراحی با کاهش حجم معده باعث محدود شدن حجم ورودی معده باعث سیری زودرس در شما خواهد شد و حجم غذای مصرفی شما را تا حد زیادی کاهش می دهد.

همچنین با کاهش دریافت مواد غذایی و کاهش وزن می تواند عوارض مرتبط با چاقی مثل زانودرد کمردرد و … را از بین ببرد.

در این عمل مسیر روده باریک در دستگاه گوارش دستکاری نمی شود و به فعالیت طبیعی خود ادامه می دهد.

در این عمل  نسبت به بای پس ها قسمی از ساختار آناتومیکی طبیعی معده و همچنین اتصلات آن از جمله قسمتی از آنتروم(Antrum) و پیلور(Pylorus) همراه با تحریک عصب واگ حفظ می شود.

همچنین ترشح هورمون گرسنگی(گرلین) تا حد زیادی کاهش می یابد.

عمل جراحی اسلیو برای چه کسانی مناسب نیست؟

کسانی که ریزه خواری دارند این عمل هیچ کمکی به آن ها نمی کند و برای آنها بایددسته ی دیگر از اعمال جراحی سوجذبی مثل بای پس انجام شود.

همچنین در کسانی که شرح حال ریفلاکس زیاد(به اصطلاح ترش کردن) درجه دو به بالا را  دارند یا در آندوسکوپی آنها شواهد ریفلاکس یافت می شود توصیه نمی شود.

باید توجه داشت که در این عمل به علت خارج شدن قسمت اعظم معده به خارج از بدن امکان برگشت عمل به حالت اول وجود ندارد.

آیا عمل اسلیو معده فیزیوژیک می باشد؟

متاسفانه در برخی از مطالب عنوان می شود که بای پس فیزیولوژی بدن را تغییر داده ولی در عمل اسلیو اینگونه نیست.

باید توجه داشت که در عمل اسلیو به علت خارج شدن قسمت بزرگی از معده ترشح بعضی از هورمورن های گوارشی مثل پپسین مختل شده و اسلیو هم مانند بای پس ها فیزیولوژی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

شرایط عمل به چه صورت است؟

این عمل به روش کم تهاجمی(لاپاراسکوپی) انجام می شود و با چند برش کوچک نیم تا یک سانتی متری بدون باز کردن کامل شکم عمل جراحی اسلیو و دیگر اعمال جراحی چاقی امکان پذیر است.

میزان بستری در بیمارستان یک روز است و در صورت نبود مشکل فردای روز عمل بیمار از بیمارستان ترخیص می شود.

این عمل و سایر عمل های جراحی چاقی نیاز به استراحت ندارد و بعد از عمل با توجه به میزان و شرایط تحمل درد می توانید به کارهای روزانه ی خود بپردازید.

بازگشت به کار جراحی های چاقی با توجه به میزان تحمل درد و شغل افراد از چند روز تا یکهفته متفاوت می باشد.

عوارض عمل جراحی اسلیو:

این عوارض بین تمامی عمل های جراحی چاقی مشترک می باشد که در مطلبی جداگانه به آن پرداخته ایم

برای مشاهده ی تمامی عوارض جراحی های چاقی اینجا را کلیک کنید.

قبل از عمل جراحی چاقی چه کارهایی باید انجام دهیم:

اولین قدم برای انجام جراحی چاقی، حضور در جلسه گروهی مشاوره جراحی چاقی ماست که به صورت گروهی و هرهفته انجام می شود و تمامی شرایط عمل، انواع عمل مزایای و معایب هر کدام و عوارض احتمالی بیان می شود که برای تصمیم گیری صحیح شما لازم است.

سپس از شما آزمایش های کامل از شرایط خونی و ادراری و ویتامین ها گرفته می شود تا کوچکترین مشکل و اختلالی قبل از عمل جراحی شناسایی شود.

سپس اندوسکوپی و نمونه برداری از معده جهت برسی مشکلات معده انجام می شود تا عمل شما با بالاترین کیفیت و کمترین ریسک و عوارض انجام شود.

برخی کارهای پاراکلینیکی و مشاوره ای مثل مشاوره قلب، سونوگرافی و دیگر اقدامات مورد نیاز نیز برای شما قبل ازعمل انجام می شود و با توجه به آن نوع عمل تعیین می گردد.

ویزیت های بعد از عمل چگونه است؟

ویزیت های بعد از عمل به صورت ویزیت های یکهفته بعد از عمل، یکماه سه ماه شش ماه نه ماه و یکسال بعد از عمل می باشد که در آن با توجه به شرایط شما دستورات یا اقدامات تکمیلی صورت می گیرد. 

درتمام این طول یکسال شما با ما ارتباط دارید و شرایط شما به صورت مداوم پیگیری می شود.

بعد از یکسال در سال اول هر 6ماه و بعد از آن هر یکسال شما ویزیت شده و تحت چکاپ کامل قرار می گیرید.

میزان کاهش وزن بعد از عمل چقدر است؟

میزان کاهش وزن در افراد مختلف یکسان نیست اما در حالت استاندارد حدود 60 تا 70 درصد اضافه وزن شما در سال اول کم می شود.

به عنوان مثال اگر شما با توجه به شاخص توده بدنی خود 90 کیلوهستید و 30 کیلو اضافه وزن دارید حدود 60 تا 70 درصد این 30 کیلوگرم در سال اول از شما کسر می شود و بععد از یکسال با توجه به شرایط شما روند کاهش وزن ادامه یا خاتمه می یابد.

در پایان باید این نکته را بیان کنیم که انتخاب نوع عمل جراحی با توجه به فاکتورهای بسیار زیادی انجام می گیرد و نمی توان برای همه ی افراد از یک نسخه و یک عمل خاص استفاده کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *